Thursday, October 1, 2009

Kaitan Puasa dan Gempa Bumi

lepas balik dari kerja kol 430, lebih kurang pukul 520 aku sampai rumah.. lepas mandi cumel2.. aku terus loncat atas katil.. nawaitu aku nak menyelam atas katil.. Argghhh!!! tapi mata tak boleh lelap la plak... cess..

mak tengah lepak2 atas sejadah lagi.. lepas berwirid mak pun baring atas sejadah.. pastu kitorang pun sembang la sambil 2 2 baring2...

Tetiba2 ...

aku yang monolog : apasal aku menggigil ni...

aku yang monolog : ooo ... mungkin pasal aku tak makan lagi dari pagi... kan aku pose (yang yok)

dengan berniat menghilangkan gigilan badan.. aku terus duduk kat hujung katil.. haa tak gigil sangat dah.. mak pandang aku dengan muka pelik.. aku buat donno.. aku baring balik.. aku rasa aku menggigil lagi.. aku terus bangun...


aku : mak.. nak makan.. lapa..
mak : g la makan sekarang tunggu apa lagi..
aku : baek!

nyum.. nyum.. nyum..

mak datang duduk sebelah kerusi aku... kitorang memang suka bersembang dalam semua keadaan walaupun ketika gempa bumi (di indonesia la) terutama waktu makan hehehe..

aku : tadikan... mira menggigil, rasanya pasal tak makan kot..
mak : haa.. memang laa.. kalau perut kosong memang la menggigil...

Tiba tiba kak ngah balik..

kak ngah : tadi korang rasa tak gempa bumi.. kat opis aku tadi terasa gak laa.. sebab kitorang tingkat atas..
aku : huh!? gempa bumi?? laaa bukan menggigil tadi rupanyaa..
mak : ha ah tadi rasa pelik gak, mak ingat mak pening masa baring tadi.. rasa goyang2.. sebab mak kan puasa..



Indonesia dilanda bencana alam lagi ari tu.. Innalillah..
agak gerun mengingatkan bagaimanalah agaknya kalau aku berada di kawasan gempa bumi.. sure aku sangat2 panic.. Nauzubillah...

*nota lutut - Ya Allah Ya Tuhan ku... hindarilah umat mu dari bencana dan
malapetaka.. ampunilah dosa2 hamba mu yang jahil.. Sesungguhnya tiada tempat
berlindung melainkan berlindung dengan Mu Ya Allah.. berikanlah kami hidayah dan
rahmat Mu... Amin..



9 comments:

bluefrog© said...

ye. aku pun rasa. mase tu aku kat opis.. tibetibe kusi sebelah aku goyang gedikgedik..

army4war said...

katak - dah 2 kali dah aku rasa cam tu.. 1st masa tsunami dlu.. dalam bilik hostel sensorang tengah wat assignment(konon), rasa kerusi kene rentap.. ingatkan hantu.. kih kih kih...

starry~ said...

aku pula berbeza. tetibe jantung aku berdegup makin kencang. gegaran aku dlm jantung..

army4war said...

starry - wah gegaran hanya di jantung?? depan ko lalu mamat hensem kot, time gempa bumi tu.. kih kih kih..

sebaliktabir said...

aku terasa gak mira..
aku ingat org main2kan kerusi aku..
tgk2 dinding ofis beralun...cepat2 turun tingkat 2 keluar ofis..

ingat goyang Inul,
rupanya goyang gempa...MasyaAllah..

army4war said...

sebaliktabir - hehe.. sama bahaya dengan goyang inul tu bradee.. hahaha... tp aku tak sedar.. kalau aku tau tu gempa bumi.. memang aku cuak gak huhuhu... nauzubillah..

~@k1 is @utuMn!~ said...

KL rce ke gegar?? aphal ak x rce mira?

Ishida Kuchiki said...

time tu aku dlm keta tgh tunggu tuan putri abis bersiram dpn umah mak aku. tetiba keta rasa gegar. aku pk ada makhluk lain tgh hinjut2kn keta aku dr blakang. nak aje aku kuar bg mkn selipar. toleh kt blkng xde org so aku ignore kan aje. kalu aku tahu tu gempa bumi tobat aku x duk dah dlm keta. mahu melompat atas peha mak aku. hoissshh.. Alhamdulillah..

army4war said...

aki - sebab ko memang dilahirkan, takkan mengenal erti gempa bumi.. miyahahaha...

shida - hahaha.. tu sebab ditakdirkan ko tak perasan gempa bumi tue.. pasal kalau semua anak mak ko mcm ko, roboh peha mak ko.. alhamdulillah ko selamat risau aku terhadap ko ketika itu.. (ayat cover.. sebab pernah ambush rumah beliau)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin