Tuesday, February 10, 2009

Lokasi Hospital Baling Kedah

Cuti hari isnin aku dikejutkan dengan suara mak dan kakak aku bising2. aku capai slah satu bantal aku yang bertaburan atas katil tu untuk aku tekap telinga aku.. tapi tembus jugak masuk celah2 kekabu bantal, dan sekali gus masuk menyentuh gegendang telinga aku. akhirnya aku tewas, tidur aku tak berpanjangan macam yang aku impikan hehehe.. aku pasang telinga dalam celahan kekabu bantal.

huh.. paklang kene stroke..??
sekarang kat hospital baling kedah..??

terbayang wajah berusia paklang yang selalu tersenyum.. aduh.. sakit perasaan bila tahu dia sakit macam tu..

tak perlu diarah2.. aku, kakak dan mak pepandai bawak diri ke bilik masing2 untuk bersiap..

destinasi!!! Baling Kedah!!!

12.00p.m
bertolak dari kota damansara...

12.45p.m
tanjung malim

aku: kak ngah, call alan suruh dia start gerak dari sabak bernam
kak ngah: erm.. aku dah semes dia..
aku: call la.. nanti dia tak sedar..
kak ngah: aku dah semes..
aku:(drive dengan sangat diam)

1.30p.m
tapah

erk!!! kunci rumah ada kat adik aku la pulak..

aku: call la kejap.. alan dah sampai mana.. kunci ada kat dia..
(call dan tunggu alan angkat)

kak ngah:ko dah kat mana?
hujung talian:kat sabak lagi (agaknye laa jawapannya macam ni)
kak ngah:haaaaaaa!!! ko kat sabak lagi?? kan aku dah semes suruh ko gerak tadi..
(talian dimatikan)

saboo... saboo... saboo... sniifff.... fuuhh.... sniiff... fuuhh.... arghhhh!!! @#@#$#%$%&^&

aku:kan aku dah suruh ko call tadi.. semes kadang2 dia tak sedar... !@#!^&*(&)(*()$#$
kak ngah:(diam)
aku:g lepak umah pak uda je la.. tunggu dia sampai...
(semua setuju, kalau tak setuju, aku tinggal kat rawat dan rehat kawasan tapah yang popular tu)

sampai kat umah pak uda.. aku pengsan tak sedarkan diri... erm.. lazatnya tidoo...

psstt~ ni la 1st time aku drive yang paling jauh KL - Tapah penat siot!! :-"

lepas kene jerkah dengan mak aku suruh solat.. dan acara menghabiskan beras dan segala jenis makanan yang terdapat pada rumah pak uda aku.. kitorang pun memulakan perjalanan je baling kedah.. adik aku yang drive.. padan muka.. lambat lagi...

perjalanan biasa je.. ikut grik.. siang berani la ikut grik.. memang dekat tapi agak bahaya...

sesampai ke hospital baling kedah... terus je cari pesakit bernama Ramli Bin Hj Isa... alhamdulillah.. cepat je jumpa wad dia..

luluh hati aku tengok keadaan paklang.. badan dia dah kurus sangat.. tapi alhamdulillah dia boleh duduk dan bersalam dengan kami semua.. yang menyedihkan.. paklang cuba nak bercakap.. tapi semua orang tak paham apa yang dia cakap.. lidah beliau dah tak boleh gerak.. aku tahan sebak je la..

aku cakap pada diri aku.. "jangan ngengada nak nangis.. tumbuk baru tau"

suasana jadi sunyi.. nak bertanya pada paklang pun, beliau dah susah nak bercakap.. akhirnya aku suruh beliau baring je.. jangan hiraukan kami.. beliau turutkan.. (sebaknyaa)

beberapa minit kemudian.. maklang balik dari surau hospital bersolat maghrib.. maklang senyum tawar je sambut kami.. harap kehadiran kami yang dari jauh ni mengubat sikit sakit perasaan maklang.. insyaallah..

macam biasa aku suka jadi pendengar perbualan orang2 tua.. apa yang boleh aku simpulkan..

darah dalam saluran otak paklang tersumbat, syukur tak pecah.. kalau pecah.. nauzubillah.. 4now doktor bagi ubat, mencairkan darah tersebut.. insyaallah semuanya kembali normal..

akhirnya aku tewas.. berkaca jugak mata aku yang berkaca mata ni... tapi aku hebat sebab tak sempat mengalir.. n tak de orang yang sedar.. tu pasal aku duduk jauh2 dari katil pak lang..

aku tetiba tersebak sebab.. walaupun paklang nampak lemah.. bila dengar je bunyi azan isyak.. dia terus duduk dan nak turun dari katil.. beliau nak ambik wuduk bersolat isyak.. anak bongsunya bawak paklang ke bilik air ambik wuduk.. time tu aku macho lagi..

dah selesai berwuduk.. paklang duduk atas katil dan nak mulakan solat.. aku masih lagi menjadi pemerhati dari jauh.. berkerut dahi aku.. bila solatnya tidak teratur.. tapi masih meneruskan solatnya.. aku sudah tidak pasti.. bila dia bersujud dulukah.. rukuk dulukah.. aku jeling muka anak sulung paklang yang memerhati dan membetulkan setiap gerakan solat abahnya... tabahlah ye kak.. insyaallah semuanya ok...

sementara otak masih waras.. sementara kuderat masih ada.. insyaallah.. aku kerjakan yang 5 itu..

sebab kedua aku sebak.. aku terkenang...

erm... semoga roh ayah di tempatkan di kalangan orang yang baik2.. AMIN...

Really miss you!!!

12 comments:

Anonymous said...

be tough girl..
God knows what's the best for each n everyone of us..

army4war said...

thx bro... everything will be alright.. InsyaAllah!

Anonymous said...

saya rindu ayah saya juga. maha rindu.

Anonymous said...

Aku teringin jg berbual dgn bapa mertua aku...tp tak sempat.. dia pergi sebelum aku berkahwin, dan aku hanya jumpa dia sekali dan salam tangan dia sekali serta itulah yang terakhir... Kini ingin berbual mesra dengan abah,cuma abah dah kurang dengar,tak macam dulu...terbatas....

Anonymous said...

Semoga tabah menghadapi dugaan idup...
~! dalam idup aku..ayah...hmm... need to rethink...~!

army4war said...

kak niz - erm..

sebaliktabir - berbakti selagi masih mampu dan masih sempat dengan mereka..

army4war said...

akira - semoga orang2 yang kita sayang aman di sana.. InsyaALLAH..

ONEXOX PLAN said...

sebak lak aku baca entri ko ni.. nape ko suke sgt tulis entri syahdu2 ah? ish.. air mata aku dh mengalir dh ni.. huhu..

aku sedih.. macam2 terbayang dalam palotak aku ni.. abah aku still sihat walafiat lg.. alhamdulillah.. yang aku sedih sebab aku byk buat dosa dengan die.. waaaaa.. aku nak balik kg salam cium tangan abah aku.. nk mintak maap.. waaaa.. dengan mak aku jugak..

army4war said...

anarm - hehehe...g la berbakti dengan diorang... bersyukur parents ko masih sihat.. jaga diorang bebaik.. hehehe...

brickbracket said...

moga pak lang ko tabah hadapi ujian Tuhan.. aku kagom ngan semangat dia..

kalu aku.. jgn kata bpk aku sakit, dia masuk sepital sbb nk pasang konteklens pun aku da cuak giler..

skang ni da xde gigi.. ckp pun kena fokus bebetul.. silap2 ko x paham bahasa beliau.. hope sejahtera la hendaknya.. Amin

army4war said...

ishida kuaci - hahaha... ces.. apa no telepon bapak ko.. aku nak mengadu domba pada beliau...

apa2pun AMIN :D

katak© said...

bapak..?? mak lang..?? pak lang..??
huh.. lucky u all..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin