Friday, February 27, 2009

bz

dalam 2 3 minggu kebelakangan ini life aku tak begitu stereotype, aku ni cepat bosan, bak kata encik katak 'tak dapat hidayah'.. so aku rasa perubahan2 minor ni buat life aku jadi interesting.

hampir seminggu aku menjalankan aktiviti 'menjana pendapatan di rumah'. berkat black out kat office isnin lepas.. telah membuatkan bos aku memberi pilihan kat staff2 dia yang cumel2 ni untuk bekerja dari rumah, akibat kegawatan office. cuma nasihat beliau adalah "asalkan kerja jalan" dan menyuruh mewakilkan makhluk kuning yang terdapat dalam list ym masing2 berwarna kuning ceria sambil tersenyum, tidak berwarna kelabu dan muram tidak bermaya. menunjukkan semua berada di depan pc masing2.

rutin harian aku dah banyak berubah.. sekarang selagi jam tak tunjuk pukul 4 pagi, aku tak rasa kelazatan tidur. mata aku segar sangat, risau gak.. tapi teringat kat niz his honey yang sangat kental tidak tidur sampai 2 3 hari.. semoga nikmat tidur tu akak perolehi kembali. AMIN..

semuanya angkara 'main teka lagu' dalam conference.. aktiviti hari jumaat yang sangat menarik untuk dilakukan setiap jumaat, sebab esok boleh membuta sampai bersawang atas katil.. yang pasti paktam hutang 2 kali poco2 dengan kitorang.. hutang tetap hutang bro! hahaha... selain main teka lagu, antara aktiviti yang boleh dipraktikkan jika masih belum tidur ialah yming sampai bengkak, lepak sampai lebam, minum kat gulam mee sampai kembung, hang out sampai sembab!! aktiviti memeriahkan office freelance beramai2 juga pernah dilakukan untuk mengisi waktu lapang.. pernah gak kene sound check dengan dak anarm "anak dara tak elok balik lewat" lalalalalala~ :-"

aku bz gila semalam... pepagi buta adik aku dah buat aksi ambush masuk bilik aku suh aku bangun ajak g renew roadtax gothy aku.. dalam kol 11 pagi kitorang gerak ke pejabat pos kelana jaya (jangan tanye kenapa kelana jaya) aku tekan butang B untuk dapatkan angka giliran, kategori pembayaran bil (aku ingat2 lupa) aku jeling pada angka bersize font yang paling besar.. angka giliran aku 2265.. aku jeling angka berfont paling kecik 2205.. arggggghhhhhhhhhhh!!!! kene tunggu 60 orang lagi.. keadaan yang sangat panas dan tak selesa dalam pejabat pos tu, membuatkan aku mengajak adik aku blah je tanpa usul periksa..

agenda seterusnya mencari BSN, adik aku nak beli id number untuk apply UPU.. luck gile, masuk2 je simpang BSN tu terus dapat parking.. erk!! BSN tutup lunch hour.. aku sangat kagum.. ohh bukan sangat kagum.. tetapi TERSANGAT2 kagum dengan bank kerajaan nie.. adeh!!

ntah macam mana adik aku drive punya drive punya drive.. dia masuk parking tesco puchong.. menurut beliau, dalam tesco nie ada pejabat pos.. dengan control comel, aku, adik aku dan mak aku pun masuk ke dalam tesco menjejaki pejabat pos.. yesss!! kitorang memang terer, dah jumpa pejabat pos dengan pantas.. aku tanpa segan silu terus mengulangi step ketika di pejabat pos kelana jaya.. kali ni aku dapat angka giliran 2286, pada masa itu angka giliran baru 2203..kene tunggu 83 orang lagi.. adeh adeh.. kami anak beranak dah kelaparan.. aku mengambik keputusan berdasarkan keadaan perut masing2, kitorang menjejaki makanan dulu dalam tesco.. aku telah di pau bertubi2 oleh adik aku yang memang tabiat pemakanan beliau memang admire jin.. setelah berhempas pulas mengisi perut.. kitorang kembali ke matlamat utama iaitu ke pejabat pos tadi.. dan dengan bangganya pada ketika itu angka giliran sudah pun 2283.. aku dengan muka takbur aku senyum pada adik aku.. adik aku pasrah je. tiba masa yang dinanti2.. aku dan adik aku mengadap kakak kaunter yang ramah (bukan semua orang kaunter kerek rupanya)

kakak ramah : ye dik..
aku : saya nak renew roadtax kereta kak.. boleh renew kat sini?
kakak ramah : boleh, bak sini geran kereta.
aku: grand kat bank kak..
kakak ramah : kalau macam tu adik kene renew kat bank tu.. melainkan bank bagi pengesahan, baru pihak pejabat pos boleh renewkan roadtax kereta tue..
aku : alaaa.. kalau macam tu, saya try dapatkan pengesahan tu dari bank, then boleh terus dapat hari ni ke kak roadtax tu?
kakak ramah : boleh!
aku : terima kasih kak (dengan senyuman)
kakak ramah : sama2

cess... itu lah akibatnya takbur sebentar tadi.. tak pee aku kental kan kak niz??

destinasi seterusnya ialah amBANK maaaa~ setelah beria menunggu seorang ah soo berurusan di kaunter customer service, aku pun terus je ke topik utama.

aku : nak renew roadtax kereta.
amoi : plat?
aku : AGJ 9666
amoi : (diam sambil tekan2 keyboard)
aku : (ngantok)
amoi : (sila baca dengan loghat cina yang sangat pekat, aku terpaksa picingkan telinga untuk paham ayat2 dia) ok, sekarang insurance u hidup lagi.. u kena renew 6 bulan dulu, then bila dah tamat tempoh 6 bulan u kene renew lagi 3 bulan. tujuannya untuk samakan tempoh tamat roadtax dan insurance.
aku : ok, sekrang i kene bayar berapa untuk roadtax 6 bulan tu.
amoi : roadtax RM35 service charge RM25.. u punya kes complicated, RM25 is for our services.
aku : erm.. bila boleh dapat?
amoi : 4 working days.. thursday..
aku : adeh!

aku tatau prosedure bank terutama dalam areana renew roadtax ni, 1st time deal sendiri..

sejurus staff2 BSN balik dari makan, kitorang ke BSN kembali.. untuk kesekian kalinya adik aku pau untuk beli nombor pin tu.. janji ko belajar bebetul.. aku pasrahkan, paham!!

6 comments:

ONEXOX PLAN said...

ڬمبر انتري ني سيكسي لا.. نمڤق باهو.. هيهي

army4war said...

تق تاهو لا ني ڬمبر انق سياڤا.. ڤاكاي رمبت ج ههاها

ONEXOX PLAN said...

Rasa mcm masuk blog org arab je.. hahahha..

hegira said...

wah. penulisan mira semakin lama semakin menarek dan bagus!!!!!

teruskan memilih pakatan rakyat! eh silap.. teruskan memilih untuk menulis!

Anonymous said...

I am so bored at home now. :/

army4war said...

anarm - ko yg bawak wabak ni tau hahaha

hegira - aku ikut nasihat ko.. luahkan dalam bentuk penulisan.. jaga diri hiasi peribadi di jogja ya buk! miyahaha =))

mclelun - hahahahah me to.. but i have no money to make u happy =))

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin