Sunday, May 10, 2009

muhasabah

senyumlah wahai bibir, hiasan wajah mu
tapi janganlah sumbingkan
ia bukan untuk tatapan sendiri
tetapi untuk yang sudi memandang wajah

pandanglah wahai mata, lihat indah ciptaan-NYA
tapi janganlah memicing mata untuk melihat aib
belajar guna mata hati
kau pasti nampak indahnya

berkatalah wahai lidah, itu tugas mu
sambil mata melihat cermin
dengan itu, lidah mudah rasa kebas untuk meneruskan
kerana mata terpandang apa yang lidah cuba hinakan

untuk semua termasuk aku:-
sifat membenci memang normalnya akan wujud dalam diri manusia
kerana manusia memang terkenal dengan sifat tidak sempurnanya
tetapi cubalah hampiri kesempurnaan itu dengan izin ALLAH SWT

12 comments:

starry~ said...

mira, sbnrnya aku benci kau. ups.. ish ish jahat tau mulut ni. nasib baik aku ckp depan cermin.. krkrkr..

tengkiu sharing is caring muhasabah diri ni. insya Allah aku x benci sesapa. mak aku ckp x baik benci org.

army4war said...

seteru.. eh silap.. seteri- hahaha.. tu la tak baik benci2 orang, sebab bila kita benci orang, 10 orang akan benci kita.. kan yatie kan kan yatie kan...

starry~ said...

aku tgh fikir aku benci sapa. rasa xde. tapi aku tau ada org benci aku. tapi aku rasa xpe :)

sebaliktabir said...

aku pernah belajar dengan seseorang...katanya,
"benci sikapnya dan kita cuba membantunya,bukan membenci dia".

mula2 memang susah nak buat,tp bila aku kenal siapa aku,perkara tu mudah je...sekarang ni kalau aku benci kau atau dia atau mereka, bukanlah bermakna aku membenci bulat-bulat...aku tetap memberi layanan yang sama... huh~

boleh ke mira???

army4war said...

sebenarnya n3 ni bukan mengisahkan aku benci pada seseorang.. tapi pasal seseorang yang aku lihat membenci seseorang sehingga dia melakukan perkara yang aku sendiri benci lihat...

tapi n3 ni juga ditujukan pada aku untuk muhasabah diri.. aku cuba melihat, ada tak sikap yang aku benci tu terdapat pada diri aku...

bg menjawap soklan ko,untuk aku bukan senang nak bg layanan yang sama rata dengan orang yang aku tercalit sedikit rasa benci.. cara mudahnya, aku akan ignore dia selagi aku mampu.. untuk membantu dia.. mungkin aku akan cuba, tapi kuderat aku tak sekuat mana untuk membela orang yang aku sedang benci.. hehehe...

bluefrog© said...

aku sayang ko mira.. nanti ade 10 org syg aku kan..? aku syg ko.. aku syg ko. aku syg ko..

ok cukup..

army4war said...

katak - aaaa.... huseeeiinnn... zombie huseeiinnnn...

10 orang ek.. jap kira.. erm.. 1.. 2.. 3.. 4.. 5.. coming soon will be better son!

(kalau nk tau sapa 5 org tu.. private ym aku ye katak hahahahahaha)

Silolo said...

ni ade kate2 hikmah. dari aku lupe sape (seyes tertekan xigt sape)
jdlah seperti pokok. andai ada org baling batu kpd kite, balaslah dgn buah. <--bkn ayat sbenar dier tp mksd dier camni ar.

hehe. hrp k migha tenang2 slalu.

katak said...

mau jadi pokok..? apa kau dah gila..? orng lain sume mahu jadi yg terbaik.. die nk jadi pokok.. baik jd kereta ford camaro.. bosan2 boleh jd bumblebee..

army4war said...

silolo - hahaha thanks lolo bg kata2 hikmah pokok kelapak kat aku... best gak.. dia balik batu kat pokok kelapa contohnya.. pas tu pokok kelapa tu jatuhkan buah kelapa kat kepala dia hahahaha.. biar mereng seribu tahun.. miyahahahahahahah!!!!

katak yang tidak login -
erm.. kalau jadi kereta boleh tekan pedal minyak langgar org plak hahaha...

ari ni saja nk jadi kejam hahahah!!

starry~ said...

labels - makan dalam? hahaha tak tahan siott. terbaekkkk (diam la ko)
hahahhaa.. harunsalimbachok.. krkrkkrr. ok cukup.

army4war said...

seteri - hehehe huhuhu hohoho... kategori ni perlu dalam blog aku miyahahaha...

buang yang keruh ambil yang jernih (kurang motif.. tapi berkhasiat hahahaha)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin