Monday, August 24, 2009

1st Ramadhan di Tapah

jumaat lepas balik dari opis.. aku terus mandi.. sumbat kain dalam mesin.. sidai yang dah basuh.. pas tu aku lompat atas katil..
zzZZzzzZZzzz...
kkkrrriiiiiuukkkk~ (bunyi pintu)
haa.. kakak aku dah balik..
bukak mata sebelah..
"kak ngaaaahhh!! ko mandi cecepat.. after maghrib, kita gerak balik tapah"
(diam je)
(tunggu respond)
(lantak ko la)
zzZZzzzzZZzzzZzzzz.....

Huh! dah kol 9.. kalau kak ngah tido lagi, aku nak ngamuk...
haaaaa... tengah mandi... bagus bagus bagus...!
kol 9.45 malam gerak dari KD ke tapah..
kol 11 malam sampai tapah.. alhamdulillah..
zzzZZzzzzZZZzzzz...

bangun!! bangun!! dah kol 430.. seru kakak ku sambil membaling bantal kat aku.. bergegar otak aku.. rasa nak smack down je beliau..

hati berbunga sendiri sendiri.. terasa seperti zaman2 sekolah dulu2.. semua ada kat rumah.. mak.. ayah.. abang long.. kak ngah.. dan alan..


aku paling tak suka kalau kak ngah kejutkan aku sahur.. memang berpusing kepala aku dia kejutkan.. kalau abang long aku kejut pun, aku pernah level nangis.. bengong la mamat tue... main rentap2 kaki plak.. sabooo laa.. nak bangun la nie...

tapi arwah ayah aku kejutkan yang paling indah.. dia akan panggil nama anak2 dia sampai menyahut.. rindu betul tunggu beliau kejut sahur.. sniffff~ fuuuhh~.. enuf~ enuf~ hehehehe...

.

.

.

1st ramadhan, berbuka aku makan dengan sangat berhidayah hehehe... seisi keluarga jadi ular sawa.. standart la tue... kih kih kih..

2nd ramadhan, aku g sendiri bazar ramadhan. adik aku memula nak teman.. bila kawan dia datang ajak repair kereta.. dia lupa janjijanji manis terhadap kakak dia uhuk uhuk uhuk.. maka berjalan la aku sorang2 dalam bazar..

ramai gak bebudak sekolah lama aku dlu yang aku jumpa merayau2 cari juadah berbuka macam aku.. heheh.. tapi aku tak tegur la.. sebab tak rapat sangat.. kalau rapat, aku dah lompat peluk diorang dah hahahaha...

pas tue teman mak aku beli meja makan kat Langkap.. beli yang biasa2 je, meja makan lama dah nak roboh.. memula cadang nak balik KL lepas asar.. tetiba aku cakap dengan mak aku..

"nak balik lepas berbuka la.. nak merasa meja makan baru hahahaha"

lepas berbuka terus kitorang gerak ke KD.. on the way balik, kat hway batang berjuntai.. ada kereta xcident.. baru lagi.. polis semua tak datang lagi... aku gelabah.. aku tanya kakak aku..

"weh ada orang tak tu?? ada orang tak"
kakak aku jawap "tatau tatau tatau" sambil pejam mata..
ces.. aku tak boleh pejam mata.. sebab aku tengah drive.. aku pandang depan je la... tapi aku terpandang gak kereta terputus dua.. orang propel garu kepala tatau nak buat apa.. polis ambulance bomba semua tak sampai lagi.. sniff.. fuuhh... tawakal je.. huhuhu..
sampai rumah kol 10++ mandi.. sumbat baju dalam mesin basuh.. iron baju.. main2 semes.. tidoo..zzzZZzzzzZZZzzz...
*nota lutut - perasaan kedatangan setiap ramadhan bercampur baur..

8 comments:

Cheni Khair said...

...dan..xcident tersebut menyebabkan gua sangkut jem panjang almost 1 hour yer... Innalillah. Seekeor kerbau selamat mati ditepi jalan.

Ngeri weh tgok xcident. mati itu pasti. tapi doa kat Tuhan...jgn la mati xcident. kan.

Anarm said...

langkap!!!
lame x g langkap..

army4war said...

kak niz - ha ah u semes i bgtau jem tu.. tengah nak tido terimbas siot! sebab kereta terbalik.. adoi... ngeri ngeri.. nauzubillah...

anarm - langkap ikan dan sayur dia fresh2 kan.. hari selasa rasanya.. pagi2 semua fresh.. rindu giler jalan2 dalam pasar dengan mak kat Langkap hahahaha.. skang mak asyik bebel.. ikan n sayur kat giant KD tak fresh... hehehe...

¶A.K.I¶ said...

uiitt.. bebetul smbt 1st rmadhan... mcm3 jd! tragik~~

asbesstos said...

hurm.. bila puasa ni.. tekak macam2 nak rasa.. nanti dah lepas raya.. hilang dah sume nafsu tu..

army4war said...

aki - heheh biasa la... bulan ujian dari ALLAH.. tempuh dengan tabah.. insyaALLAH..

kudeng - ko tak teringin makan kedai tepi skali lauk ayam masak pedas.. dengan telur masin kerat separuh ke din?? hahahaha...

brickbracket said...

aku puasa tahun ni x tahu rasa mcm apa.. tp meriah coz 1st ngan 2nd kakak aku sefamily buka poser sama.. da la jd x cukup kusi nk duduk.. kusi lama mak ko mana?? meh pos kt umah mak aku bleh?? hahhaha

2nd-lauk pauk kt bazar thn ni x menghairahkn langsung!! i dont like.. smlm aku g singgah wat petama kalinya, balik beli tepung pelita yg mak aku lom mkn tp da komen "mesti x sedap".. ceh!!

army4war said...

shida - kerusi mak aku dah nak roboh... kalau ko sanggup mengambil risiko tercekik tulang ikan bilis ketika makan, akibat terhentak montot sebab kerusi roboh, esok gak aku pos kerusi mak aku tu ke umah ko.. setuju??

aku tak sanggup mengharung bazar dengan kereta.. semalam aku nyaris tak dilanggar.. aku sanggup jalan kaki dari rumah ge bazar.. tp tak buat lg, pasal malas hahaha!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin